KGFH's Julekalender 2016
Luke 11

En historie om Tibetansk Mastiff - Del 1
av Anne-Teresa Luciani

Klikk på bildene for forstørrelse

Det har vært et begivenhetsrik år med mye reising i inn- og utland; fra å komme hjem med en vakker Tibetansk mastiff hannvalp, Khan, fra USA i mai til utstillinger i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Belgia. Tre av høydepunktene var nok EDS 2016 i Brussel i august, Herning i Danmark og Norsk vinner på Dogs4all i November.

At vi skulle til EDS 2016 i Brussel var planlagt lenge og ekstra gøy når oppdretteren Richard Eichhorn fra USA ville komme på besøk og reise sammen med oss, da tre av hans oppdrett skulle stille på EDS. Med en fullstappet bil og to store Tibetanske mastiffer (TM), Drakyi Indira of Haleighi (20 mnd da) og Drakyi Khan Shamir of Haleigha (6 mnd da) bar det av sted ved 9 tiden om morgen. Turen til Brussel ble planlagt med flere stopp både pga hundene og fordi Rick skulle få sett litt på turen nedover. Første målet var å nå København tidlig på ettermiddagen og ha en sightseeing rundt i København. Vi kom til Svinesundbroen og ble invitert på lunsj til Krister Olander Lindblom i Skåne, nok en TM fan og eier av flere fine, samt oppdretter av flotte Cairn terriere – så vi bestemte oss for at jo, det kunne både være lurt i.o.m at Krister fristet med både inngjerding for hundene og lunsj, samt det er alltid koselig å treffe glade hundevenner på veien.

Før vi skulle komme til Sverige så måtte vi passere grensen og for en amerikaner som er vant til mye grensekontroll, så var det nesten store øyne da vi kunne kjøre inn i Sverige uten å se en eneste grensekontroll. Vi kom til hjertet av København litt senere på ettermiddagen og etter å ha pakket ut fra bilen på fortauskanten rett foran utebaren på hotellet og sjekket inn, var vi klare for å gå en tur med Khan og Indira, og så finne et sted vi kunne spise. Vi bodde ikke så langt unna slottet og Nyhavn, og fra vi gikk fra hotellet så ble vi stoppet et utall ganger av folk som ville hilse på hundene eller ta selfies med hundene, enda mer morsomt var det når noen fra en gruppe med japanske turister kjente igjen rasen. Det var både en stolt eier og oppdretter som vandret bortover Københavns gater og hundene representerte rasen sin på utmerket måte. Vi dro til Nyhavn og fant en restaurant som hadde skalldyr som spesialitet - Det var sol og Nyhavn på sitt beste, så vi satte oss ute og uoppfordret kom kelneren med vannskåler til hundene.

Neste dag etter å ha luftet hundene på morgenen så tok vi med dem for å spise frokost på en kafé i Nyhavn. Nok en gang kom kelneren uoppfordret med vannskåler og lurte også på om han kunne få gi de fersk roastbiffskive eller tre. Ja, takk sa jeg på vegne av dem, bare den ikke er krydret. Så det er ikke bare deilig å være norsk i Danmark som det sies, men også å være en hund ;-)

Reisen gikk videre og varmere og varmere i været ble det. Vi hadde Hamburg som neste mål og når vi kom dit så var det en
 hyggelig velkomst på hotellet med vannskåler og litt hundesnacks, samt sjokolade til eieren.
 Det var litt av en overgang å reise fra 20 C god norsk sensommer temperatur til 32 C – for en TM som elsker snø og kulde er det ikke noe særlig.

Heldigvis så var både Khan og Indira fremdeles i sommerdrakten sin enda. Vi ankom Brussel sen ettermiddag og det var til Ricks store overraskelse og nesten som han sa at han var snytt, ikke en grensekontroll, ikke et Welcome to….. en gang hadde vi sett til Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland og Belgia ;-).  I Brussel så var det enda varmere og det var 35-37 C når vi ankom. Vi ankom den 26. august og hundene skulle stilles den 28.august. Hotellet lå inne i en flott park og grønt under fotan til hundene og trær med «pee mails» - alt for de vakre. Neste dag så tok vi med oss hundene for å møte noen venner som stilte på EDS og for å se på utstillingsområdet. Vi tok en treningsrunde og lille store Khan på 6 måneder oppførte seg så stolt som bare en TM kan se ut med halen som en fane høyt over ryggen og «eide ringen».

Den store dagen kom og  Khan fant ut at dette her var ikke så artig likevel og dommeren spurte pent om han ikke kunne løpe med halen oppe da han var så vakker så vakker, han kom seg i ringen på slutten, når dommeren sto med ryggen til ;-) Khan ble 3 beste hannvalp av 6 og vi er kjempefornøyde med det. Så var det Indiras tur med løpetid (som startet selvsagt dagen før) så var hun riktig deilig i fjollete humør, men som den erfarne damen hun er, så var det opp og hopp med full konsentrasjon når det gjaldt. Indira ble nr 2 tispe av 10 i en sterk unghundklasse. Halvbroren til Khan, Nero fra Irland og den 3dje Drakyi hunden, ble EU JW 2016.